Bakalář
V roce 1454 král Ladislav přiznává Rakovníku „právo mílové“ – záruku ochrany a odbytu rakovnického piva před konkurencí „na míli od městských bran. V roce 1867 rozvoj průmyslové výroby přivedl Rakovnické k myšlence na zřízení velkého pivovaru. Byl vybudován v objektu bývalých kasáren uprostřed města, kde stojí dodnes. Na začátku 20. století městský pivovar rok od roku lépe prosperuje. Je zavedeno stáčení ležáku do lahví s etiketou navrženou akademickým malířem J. Králem. Zdobí ji červený rak s chmelovou révou a latinské úsloví, jehož vznik se datuje do 16. století – Unus papa Romae, unus portus Anconae, una turris Cremonae, una cerevisia Rakonae – což volně přeloženo znamená, že je jen jeden papež a to v Římě, jeden skutečný přístav a to v Ankoně, jen jedna opravdová věž, hodná toho jména je v Kremoně a jedno, tedy jedinečné pivo v Rakovníku.
Před 1. světovou válkou pivovar dosahoval výstavu nad 30 000 hl.
V roce 1938 příznivý vývoj rakovnického pivovaru končí. Záborem Sudet přichází ČSR o 32 % činných pivovarů a 27,4% výstavu piva. Pivovar ztrácí na tomto území odbytiště. Pivo je přednostně dodáváno pro armádu, válečnou výrobu a do nemocnic. Do hostinců se dostává jen minimální množství. Přesto pivovar vaří i v době protektorátu cca 35 000 hl ročně.
V roce 1990 pivovar uvařil 200 000 hl – rekordní roční výstav v celé historii.
V roce 1991 vzniká nová akciová společnost Pivovary Bohemia Praha a.s. Rakovnický pivovar se stává jejím závodem. Jmenovaná společnost se snaží pivovar prodat, poté pivovar pronajímá. Výroba klesá, pivovar ztrácí odbytiště. V letech 1997 - 2004 pivovar je uzavřen a nevaří. V roce 2001 Pivovary Bohemia Praha prodávají pivovar firmě International Brewery Company.V roce 2004 pivovar začal opět vařit po sedmi letech 9. srpna - po nejnutnější rekonstrukci schopen vyrábět bez vážnějších problémů 50 000 hl piva.V roce 2005 je majitelem pivovaru Mikhail Arkadievič Medvedev z Moskvy. V roce 2006 další změna majitele – od 13. 9. 2006 vlastní pivovar společnost WILLGRADE INGENERRING LIMITED. V roce 2010 dochází ke změně vlastníka, pivovar kupuje nadnárodní společnost obchodníků s pivem. Dochází k zásadní rekonstrukci pivovaru a modernizaci celého výrobního procesu.
V roce 2012 tradiční pivovar v Rakovníku získal Chráněné zeměpisné označení České pivo. Vaří pivo na tradičním území, z tradičních surovin a tradiční technologií. Začíná používat marketingový slogan DOBRÉ PIVO. Pivovar v Rakovníku obsadil v pivovarských statistikách první příčku jako největší exportér českého piva z nezávislých pivovarů. Uvařil 73 784 hl piva a více než tři čtvrtiny produkce prodal v zahraničí. Žádný jiný český pivovar neexportuje tak velkou část své produkce na zahraniční trhy. Podle oficiálních údajů ruské celní správy byl Tradiční pivovar v Rakovníku největším českým vývozcem piva do Ruska. V roce 2016 vyvezl 44 687 hl a přeskočil v tabulce i takové giganty, jako jsou Heineken (36 tisíc hl), Budvar (32 tisíc hl) nebo Prazdroj (10 tisíc hl).