Svijany začaly jako zřejmě první český pivovar používat etikety na pivní lahve ze stoprocentně recyklovaného papíru. Po úspěšné zkoušce v podobě první šarže šesti milionů kompletů na lahve s motivem letošních Slavností svijanského piva zkoušejí nyní recyklovaný papír také na tisk etiket na příští speciální „retro“ edici piva pro obchodní řetězec Lidl a zvažují, že z něj začnou časem vyrábět všechny standardní etikety.
Recyklovaný papír je ohleduplný k životnímu prostředí: nejenže šetří přírodní zdroje, ale ve srovnání s klasickou výrobou z dřevní buničiny pomáhá také omezovat emise CO2, a to až o 200 kilogramů na tunu vyrobeného papíru.
„Z důvodů vysokých nároků na kvalitu papíru používaného na etiketové komplety je zatím využití recyklovaného papíru v České republice v plenkách. Podle našich informací jsme prvním českým výrobcem, který jej zkušebně začal využívat. A k naší naprosté spokojenosti – etikety s motivem Slavností svijanského piva na recyklovaném papíře německého dodavatele udělaly naprosto stejnou službu jako klasické etikety,“ řekl svijanský sládek Petr Menšík. „Při naší průměrné roční spotřebě kolem osmdesáti milionů třídílných kompletů by se při nahrazení všech klasických etiket jednalo už o značnou úlevu životnímu prostředí, zatím však čekáme na výsledky zkoušky etiket od druhého dodavatele a následná jednání o případných cenových podmínkách,“ dodal.
Ochranou životního prostředí jsou motivovány i dodávky plechovek se svijanským pivem do českých, slovenských a německých prodejen řetězce Lidl v balení bez igelitové fólie. „Samozřejmě bychom rádi také tento ekologičtější způsob balení dále rozšiřovali, ale zatím čekáme, až o něj začnou projevovat zájem další zákazníci,“ doplnil Petr Menšík. „A v neposlední řadě uvažujeme i o skupinovém balení čtyř a šesti plechovek do papírových obalů, Balení v neekologické potištěné fólii totiž nepoužíváme a používat nechceme.“
V zájmu přírody i méně plastů
Nahrazení jednorázových kelímků na pivo na Slavnostech svijanského piva a všech dalších akcích pivovaru kvalitními zálohovanými kelímky přineslo za tři roky úsporu více než jedné tuny plastového odpadu a s cílem ochrany životního prostředí se Pivovar Svijany loni připojil také ke kampani #NEPETUJ!, která si klade za cíl omezovat výrobu nápojů v PET lahvích. „Spolu s iniciátory kampaně chceme přimět lidi, aby začali přijímat odpovědnost za odpad, který v každodenním životě vytvářejí,“ uvedl k tomu ředitel Pivovaru Svijany Roman Havlík. „Ale samozřejmě nejen to, současně také chceme poukázat na skutečnost, že navzdory jeho stále většímu – a pro nás nepochopitelnému – rozšíření je plast pro pivo nanejvýš nevhodný obal, protože degraduje chuťové vlastnosti a kvalitu piva i celkovou českou pivní kulturu,“ dodává Petr Menšík.
Po připojení ke kampani #NEPETUJ! pivovar přestal odebírat jakékoli nápoje v PET lahvích a rozmístil ve výrobě výčepy s vodou a výrobníky sodovky. V kancelářích a pro návštěvy nahradila „petky“ voda z kohoutku v karafách. „Pijeme vodu z vrtů, stejnou, ze které vaříme pivo. Je výborná. Pivovarskou vodu dodáváme v sudech i do některých restaurací a točíme ji na našich venkovních akcích. Každému proto můžu jen doporučit, aby někdy ochutnal nejen svijanské pivo, ale i svijanskou vodu,“ dodal Petr Menšík.